Verantwoording

Dienstverlening

Dienstverlening

Wat wilden we bereiken?

Inwoners/klanten meer gebruik laten maken van de digitale gemeentelijke producten en diensten.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Voortgang

Het aanbieden en stimuleren van de digitale dienstverlening is een verdergaande ontwikkeling. Naast dat er steeds meer e-formulieren voor werkprocessen zijn gedigitaliseerd worden ten behoeve van de nieuwe website ook andere producten en diensten gedigitaliseerd. Deze producten en diensten worden dan geheel digitaal via de gemeentelijke website afgewikkeld. Diensten en producten die voorheen fysiek aan de gemeentelijke publieksbalie werden aangeboden, zoals bijvoorbeeld uittreksels, zijn dan digitaal voor al onze inwoners toegankelijk. Via de website kan er, bij het maken van een afspraak, zowel digitaal als telefonisch met de gemeente gecommuniceerd worden. De inwoners kunnen via de website van digitale diensten en producten van de gemeente gebruik maken. Deze Selfservice blijft aansluiten bij inwoners die gewend zijn aan het digitaal regelen van hun zaken en dit verkiezen boven fysiek contact met de gemeente.

Toelichting:

De inzet om de gemeentelijke digitale dienstverlening te verbeteren is in 2022 voortgezet. Doordat er tijdelijk een openstaande vacature was en een Europese aanbesteding voor een nieuw zaaksysteem liep, zijn er in 2022 in beperktere mate (dan in 2021) nieuwe e-formulieren opgeleverd. Naast de oplevering van de nieuwe e-formulieren is gewerkt aan het verder (door)ontwikkelen van de bestaande e-formulieren.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Voortgang

Ten behoeve van dienstverlening blijft de aandacht op de functionaliteiten van benodigde software en de veilige werking en gebruik ervan. De verdere inrichting van het zaak-en procesgericht werken in het zaaksysteem is randvoorwaardelijk voor digitale dienstverlening en een goede informatiehuishouding. Er blijft dan ook planmatig op de digitalisering van meer werkprocessen te worden ingezet. Door de inzet van gegevensmanagement kunnen er ten behoeve van dienstverlening kwalitatief juiste basisregistraties worden geleverd. Voor de inzet bij dienstverlenende taken worden in het kader van informatiebeveiliging en privacy meer juridische handvatten (procedures en protocollen) geboden.

Toelichting:

In de tweede helft van 2022 is de aanbesteding voor een nieuw zaaksysteem afgerond. Er is gegund en er wordt gewerkt aan de inrichting van de nieuwe applicatie/software voor zaak- en procesgericht werken. Volgens planning is het nieuwe zaaksysteem halverwege 2023 operationeel. Verdere doorontwikkeling van het huidige systeem heeft dan ook grotendeels stil gelegen, nu er een nieuw systeem geïmplementeerd wordt. De inzet op het gebied van de digitale gemeentelijke producten en diensten heeft wel gewoon doorgang gevonden.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Voortgang

We werken op afspraak op een door de inwoners zelf, telefonisch of digitaal, te kiezen tijdstip. We kunnen daardoor onze diensten persoonlijk verlenen.

Toelichting:

In tegenstelling tot andere gemeenten zijn er in Landsmeer geen wachttijden voor onze diensten. Het werken op afspraak heeft gezorgd voor een betere spreiding over de dag. Hierdoor kunnen we ons voorbereiden en iedereen de aandacht geven die nodig is.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2024 15:40:59 met de export van 07/04/2024 15:28:46