Onderwijs en jeugd
Wat wilden we bereiken? | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
---|---|
We stimuleren de taalvaardigheid van kinderen en hun ouders. Dit doen we samen met partners als Middelpunt, peuter- en kinderopvang, bibliotheek en het onderwijs. | |
Toelichting: | |
Sinds medio september 2022 is er een beperkte vervanging van de langdurig zieke beleidsmedewerker. We hebben dit onderwerp niet kunnen oppakken. Monitoring heeft tot nu toe niet plaatsgevonden. Er zijn geen signalen van stagnatie. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We vergroten de ouderbetrokkenheid binnen het aanbod voor- en vroegschoolse educatie in de kinderopvang en het basisonderwijs. | |
Toelichting: | |
Ouderbetrokkenheid zoals bedoeld in de doorgaande leerlijn is ingezet op zorg, opvoed- en opgroeiondersteuning, digitale thema bijeenkomsten en webinars. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We zetten verder in op een goede verbinding tussen kinderopvang, onderwijs, jeugdhulp, jeugdgezondheidszorg en andere partners. | |
Toelichting: | |
De afstemming verloopt via verschillende gremia zoals de lokaal educatieve agenda, GGD accountoverleg, regulier kinderopvangoverleg. Dit heeft in 2022 door de uitgevallen medewerker stil gelegen. Begin 2023 hebben we het reguliere overleg over de lokaal educatieve agenda met de basisscholen weer opgepakt. Scholen gaven aan dit zinvol te vinden. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We zorgen ervoor dat zo min mogelijk leerlingen de school verlaten zonder startkwalificatie. | |
Toelichting: | |
Onze leerplichtambtenaar pakt alle signalen van basis- en middelbare scholen op. Doel is om schooluitval te voorkomen. We hebben achterstand opgelopen bij het realiseren van het leerplicht jaarverslag. We verwachten die voor de zomer op te leveren. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We zorgen voor een overzichtelijke monitoring van gegevens en resultaten voor VVE en basisschool kinderen. | |
Toelichting: | |
Monitoring heeft door uitval van een medewerker tot nu toe niet plaatsgevonden. De afspraken die in het verleden rond dit thema zijn gemaakt zijn nog steeds van kracht. Wel hebben de scholen aangegeven dat er aandacht nodig is zodat iedereen zich ook aan de afspraken blijft houden. | |
Wat wilden we bereiken? | |
Gemeenten hebben een zorgplicht ten aanzien van de huisvesting van scholen. We hebben inzicht in de kwaliteit en duurzaamheid van de schoolgebouwen in Landsmeer. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Bij huisvesting en onderhoud van scholen is een stabiele, meerjarige financiering van belang. Er wordt in 2022 een Integraal Huisvestingsplan (IHP) uitgewerkt om noodzakelijke investeringen in onderwijsgebouwen voor de kortere en lange termijn in beeld te brengen en te borgen. | |
Toelichting: | |
De bedoeling was om in het eerste kwartaal van 2023 uw raad een IHP te kunnen voorleggen. Dit is o.a. vanwege een demissionair college niet gelukt. Planning is het derde kwartaal van 2023. | |
Wat wilden we bereiken? | |
Jeugdigen en ouders maken gebruik van ons lokale preventieve aanbod om gebruik van specialistische maatwerkvoorzieningen te voorkomen. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We monitoren en verbeteren onze preventieve voorzieningen. | |
Toelichting: | |
We blijven onze preventieve voorzieningen monitoren en stellen onszelf en onze partners de vraag: 'doen we wat werkt?' Dit heeft tot op heden niet geleid tot nieuwe initiatieven. | |
Wat wilden we bereiken? | |
Kinderen in Landsmeer weten wat nodig is om gezond te leven en krijgen de kans om gezond te leven in een omgeving die hen daartoe stimuleert. Kinderen en jongeren in de kinderopvang of het onderwijs die extra hulp nodig hebben krijgen snel de juiste hulp die in samenhang wordt aangeboden. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
De juiste hulp die in samenhang wordt aangeboden wordt zoveel mogelijk in de juiste omgeving ingezet. Het is gericht op een zo groot mogelijke deelname van het kind of de jongere aan de samenleving. | |
Toelichting: | |
Dit gaat over alle leefgebieden: onderwijs, sport, cultuur etc. Om deze reden zijn er veel verschillende partners in het Middelpunt actief om preventief te juiste zorg te kunnen bieden zoals schoolmaatschappelijk werk, opvoedondersteuning, jongerenwerkers etc. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We verkennen de JOGG-aanpak; Jongeren Op Gezond Gewicht. De aanpak is erop gericht dat jongeren lekker in hun vel zitten, voldoende bewegen en gezond eten en drinken. | |
Toelichting: | |
Er zijn verkennende gesprekken gevoerd met de gemeente Waterland om hierin samen op te trekken. Deze krijgen in 2023 een vervolg. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We continueren het project Gezond Opgroeien. De aanpak bestaat uit twee pijlers: een gezonde leefomgeving voor elk kind en passende ondersteuning voor kinderen/gezinnen met risico op obesitas. | |
Toelichting: | |
Met de inzet van de centrale zorgverlener worden kinderen met overgewicht en hun familie begeleid. Samen met het gezin maken ze een actieplan, ze coördineren het contact met betrokken professionals en bewaken het proces waarbij de doelen van het gezin leidend zijn. De begeleiding van gezinnen gaat verder dan voeding, beweging en het gewicht, er is aandacht voor alle levensgebieden die van invloed zijn op de gezondheid en het welbevinden van het kind. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We organiseren integrale Vroeghulp vanaf de Peuteropvang in samenwerking met partners om te zorgen dat in een zo vroeg mogelijk stadium hulp wordt verleend aan kinderen met meervoudige, complexe vragen op meerdere ontwikkelings- en levensgebieden en aan hun ouders. | |
Toelichting: | |
Sinds medio september 2022 is er een beperkte vervanging van de langdurig zieke beleidsmedewerker. We hebben dit onderwerp niet kunnen oppakken. Monitoring heeft tot nu toe niet plaatsgevonden. Er zijn geen signalen van stagnatie. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We zetten ons samen met partners in de kinderopvang, het onderwijs en de GGD in om de gezondheidsverschillen te verminderen. In het bijzonder voor kwetsbare kinderen en jongeren, vanaf 2 t/m de basisschoolleeftijd, omdat op jonge leeftijd de meeste gezondheidswinst is te behalen. | |
Toelichting: | |
Sinds medio september 2022 is er een beperkte vervanging van de langdurig zieke beleidsmedewerker. We hebben dit onderwerp niet kunnen oppakken. Monitoring heeft tot nu toe niet plaatsgevonden. Er zijn geen signalen van stagnatie. | |
Wat wilden we bereiken? | |
Laagdrempelige opvoedondersteuning. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We gaan (telefonische) consulten, cursussen en trainingen rondom opvoeden en (v)echtscheiding aanbieden aan ouders die daar behoefte aan hebben. | |
Toelichting: | |
Voor ouders en opvoeders werden diverse cursussen en informatieavonden georganiseerd waarbij handvatten worden aangeboden bij opvoedkwesties van kinderen in diverse leeftijdsgroepen. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We gaan inzetten op het versterken van de pedagogische basiscompetenties van (mede)opvoeders door samen te werken met scholen, kinderopvang, peuterspeelzalen en schoolmaatschappelijk werk. | |
Toelichting: | |
Sinds medio september 2022 is er een beperkte vervanging van de langdurig zieke beleidsmedewerker. We hebben dit onderwerp niet kunnen oppakken. Monitoring heeft tot nu toe niet plaatsgevonden. Er zijn geen signalen van stagnatie. | |
Wat wilden we bereiken? | |
Mogelijkheden voor alle jongeren vanaf 12 jaar om maatschappelijk mee te doen. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Jongeren betrekken bij beleidsvorming en -uitvoering. In 2022 verkennen we de vormen waarop we jongeren kunnen bereiken teneinde hun vragen en behoeften beter in beeld te krijgen. | |
Toelichting: | |
Het perspectief van jongeren wordt in Landsmeer meegenomen bij beleidsvorming door deelname aan de Adviesraad Sociaal Domein. Andere vormen om jongeren te betrekken zijn in 2022 onderzocht maar hebben niet geleid tot nieuwe initiatieven. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Met inzet van het jongerenwerk en andere lokale partners de maatschappelijke participatie van jongeren vergroten. | |
Toelichting: | |
De gemeente is zich aan het oriënteren op deelname aan projecten rond maatschappelijke diensttijd. | |
Wat wilden we bereiken? | |
Ter bevordering van de fysieke en mentale gezondheid van kinderen zetten we in op de versterking van de verbinding met bewegen, sport en cultuur. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Alle kinderen maken binnen- of buitenschools kennis met sport en cultuur in Landsmeer. | |
Toelichting: | |
Bestaande en nieuwe initiatieven worden ingezet om jeugd en jongeren te stimuleren om meer te bewegen. Onderzocht wordt om tijdens de reguliere gymlessen clinics te organiseren op de basisscholen ter vervanging van de ClubPromotiedag. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We stimuleren het bewegen voor kinderen vanaf 2 jaar, beginnend bij de peuteropvang. | |
Toelichting: | |
Sinds medio september 2022 is er een beperkte vervanging van de langdurig zieke beleidsmedewerker. We hebben dit onderwerp niet kunnen oppakken. Monitoring heeft tot nu toe niet plaatsgevonden. Er zijn geen signalen van stagnatie. |